{VIDEO} GISB: PM Anwar arahkan pihak berkuasa segera bertindak

PERDANA Menteri mengarahkan pihak berkuasa termasuk majlis agama Islam untuk segera melakukan siasatan dan mengambil tindakan berhubung dakwaan salah laku syarikat GISB Holdings Sdn Bhd.

Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga Menteri Kewangan berkata, langkah itu penting dan tidak boleh dilengahkan kerana melibatkan soal penyalahgunaan kuasa, agama serta penderaan kanak-kanak.

“Biar polis siasat dan ambil tindakan sewajarnya mengikut undang-undang. Pihak berkuasa agama khususnya di wilayah persekutuan (Jawi) dan Selangor (JAIS), serta Jakim (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) juga boleh menasihati,” katanya.

“Jangan berlengah-lengah. Ramai yang bertanya kenapa berlaku kelewatan atau kelewatan dalam mengambil tindakan. Jadi, saya telah membawa perkara itu kepada pihak berkuasa untuk tindakan dan laporan segera,” katanya.

Laporan sebelum ini menjelaskan bahawa polis sedang giat menyiasat dakwaan terhadap GISB berkaitan isu agama dan eksploitasi kanak-kanak.

Rabu lalu, 402 kanak-kanak yang terdiri daripada 201 lelaki dan 201 perempuan berumur antara satu hingga 17 tahun diselamatkan semasa serbuan polis yang digelar ‘Ops Global’ di 20 rumah kanak-kanak di seluruh Selangor dan Negeri Sembilan.

Ia dikaitkan dengan GISB yang didakwa mengeksploitasi kanak-kanak dengan berselindung amal agama.

Ketua Polis Negara Tan Sri Razarudin Husain berkata, 171 individu termasuk tenaga pengajar, penjaga asrama dan ketua pusat pendidikan berumur antara 17 hingga 64 tahun turut ditahan bagi membantu siasatan.

Turut baca :

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*