{VIDEO} Peguam kongsi kes ‘aneh’ – Lelaki berkeras nak kahwin dengan anak saudara sendiri usia 18 tahun

Seorang peguam syarie tampil berkongsi cerita serta kes-kes berkenaan perkahwinan aneh dan tidak masuk akal di TikTok.

Menerusi video TikTok itu, peguam berkenaan pernah dipertemukan dengan seorang lelaki yang berkeras untuk bernikah dengan anak saudaranya sendiri.

Lelaki berusia 37 tahun itu difahamkan hadir bersama anak saudaranya yang berusia 18 tahun setelah mendapat tentangan mengenai niat mereka untuk berkahwin.

Datang satu pasangan perempuan berusia 18 tahun dan lelaki berusia 37 tahun minta nasihat dan konsultasi untuk poligami sebab keluarga tak setuju mereka mahu bernikah.

Kami pun terangkan prosedurnya lalu bertanyakan, ‘Kenapa keluarga tak setuju kamu berdua bernikah?’.

Remaja itu pun menjawab, ‘Sebab lelaki ini pakcik (adik kandung mak) saya’. Terkesima sekejap, mungkin mereka tidak tahu, haram bernikah dengan bapa, mak, anak saudara kita!

Malah, remaja perempuan itu tetap mahu meneruskan rancangan berkahwin dengan bapa saudaranya itu.

Dia kemudiannya bertanya, ‘Ada cara lain ke puan untuk kami bernikah? Sebab kami dah lama rapat, cuma ibu bapa saya tak bagi kami kahwin’. Boleh pula dia tanya macam ni.

Saya pun jawab, ‘Tak ada cara lain! Dah termaktub dalam surah Al-Nisa ayat 23 bahawa haram berkahwin dengan mahram. Itu sumbang mahram namanya’.

Meskipun kisah tersebut pelik dan melanggar hukum agama, peguam shariah itu berkata ia tetap berlaku dalam masyarakat sesama muslim di Malaysia.

Dia juga meminta orang ramai untuk berhenti menjadi penyumbang ataupun ‘enabler’ dalam isu ‘child grooming’ kerana ia dapat menjadi barah dalam masyarakat.

Turut baca :

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*