Pesawat ringan terhempas : Tiada panggilan ‘mayday’ dengan Menara Kawalan, polis sahkan 10 maut

Lembaga Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) mengesahkan sebuah pesawat yang terhempas di Elmina, Shah Alam sebentar tadi tidak membuat panggilan kecemasan atau “Mayday”.

“Panggilan pertama dibuat pesawat itu dengan Menara Kawalan Udara Subang adalah pada 2.47 petang dan kebenaran mendarat diberikan pada jam 2.48 petang.

“Bagaimanapun, pada jam 2.51 petang Menara Kawalan Udara melihat kepulan asap dari lokasi terhempas dan tiada panggilan “Mayday” diterima daripada pesawat itu,” kata CAAM dalam satu kenyataan.

CAAM juga mengesahkan pesawat jenis Beechcraft Model 390 dengan nombor pendaftaran N28JV itu membawa enam penumpang dan dua kru.

Sementara itu, Ketua Polis Selangor Hussein Omar Khan turut mengesahkan 10 orang maut dalam kejadian sebuah pesawat ringan terhempas berdekatan kawasan perumahan di Bandar Elmina, Shah Alam, hari ini.

Hussein berkata kejadian jam 2.45 petang itu mengorbankan juruterbang dan pembantunya, enam penumpang serta dua pengguna jalan raya yang dirempuh pesawat berkenaan ketika terhempas.

“Mangsa berusia 40an hingga 50an,” katanya pada sidang media di lokasi kejadian.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*