{VIDEO} Sindiket Myanmar : Rezeki dicari ‘neraka’ menanti, ibu tunggal rayu diselamatkan

“Berapa lama saya kena hidup dalam neraka ini?” Begitu rintihan Radha (bukan nama sebenar) yang ditahan dan dikurung oleh sindiket penipuan pekerjaan antarabangsa, 1,600km dari kampung halamannya, melalui perbualan telefon.

Ibu tunggal ini sudah lama tidak temui dua anaknya, sejak November tahun lepas, apabila penculik bersenjata api melarikannya dari lapangan terbang di Thailand ke Myawaddy, sebuah pekan di Myanmar berdekatan sempadan barat negara gajah putih itu.

Dia ke Thailand kerana menyahut tawaran ejen pekerjaan, untuk menyara ibu yang tua dan dua anaknya yang masih kecil.

Siapa sangka sebaik sahaja dia menaiki kereta yang menunggu di lapangan terbang, yang menanti bukan rezeki tetapi laras senjata api.

“Mereka tipu saya. Hari-hari saya ingat anak saya,” rintih Radha.

Pasportnya dirampas. Dia dipaksa menjadi scammer menipu wang orang ramai dan akan dipukul sekiranya tidak capai sasaran.

Seorang insan yang prihatin secara rahsia membantunya mendapatkan telefon bimbit untuk Radha menghubungi Pertubuhan Kemanusiaan Masyarakat Antarabangsa Malaysia (MHO).

“Saya tak tahu nak buat apa. Saya (rasa) nak mati. Mereka tak bagi saya tidur, saya kurang makan.

“Saya merayu kepada kerajaan Malaysia. Saya tak buat laporan polis sebab telefon dan pasport saya dirampas,” beritahu Radha dalam sebak.

Selain rakaman audio Radha menceritakan pengalamannya, FMT turut memperolehi rakaman video dia dan mangsa lain diseludup masuk melalui jalan tikus.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*